Kattor och Flicker. Katter och Flickor

Början på "Katten och Flickan" som jag skriver lite på just nu.

Det var den där katten igen. Den smala svarta katten som satt utanför porten för att bli insläppt. Inte konstigt att den jamade så. Det var ju trots allt vinter och inte hade den blivit insläppt under natten. Inte vad flickan trodde i alla fall. Och det var den flickan med brunt hår och röda vantar som släppt in katten när hon kommit hem från skolan. Hon visste inte vad katten hette. Och katten visste inte vad hon hette. Så än så länge hette de Katten och Flickan.

   Flickan gick upp i trappen och katten gick efter tills den stannade vid sin port och flickan fortsatte upp. Hon drog ut nycklarna ur väskan och låste upp. Det luktade svagt av nytvättade lakan och av en skål på diskbänken med kvarbliven fil.

   Flickan, vilket hennes namn fortfarande är, klev in och tog fram sina läseböcker från skolan. Geografi över världen, atomer, delat och gånger och bla, bla, bla. Inte fick man göra något kul i skolan. Men fler tankar om det orkade hon inte och föste nonchalant ner böckerna på golvet. För hon ville hellre äta ostmacka. Alltid var det för mycket läxor. Lärde man sig inte tillräckligt i skolan när man satt där från åtta till tre?  

   Hon undrade över den där katten. Vilka bodde den med? Flickan hade aldrig sett dem, även om dem bodde i samma trapphus. Hon skulle ta reda på det någon dag.

   – Hej lilla katt. Vem bor du med? Jag brukar öppna dörren för dig, men jag vet ingenting om katter. Kan ni tänka? Brukar ni prata med varandra? Jag kan då inte höra vad ni säger. Men jag är ingen katt. Jag är en flicka. En flicka med brunt hår. Men folk tycker jag är konstig om jag pratar med dig. Så jag pratar inte med katter. Inte ännu.

  

Det här är en historia om en Katt och en Flicka. Båda bor i samma trappuppgång men känner inte varandra. För det är en Katt och en Flicka, och vanligtvis brukar inte katter och flickor prata med varandra.

   Har du sett en Flicka prata till en Katt och få svar?

   Har du sett en Katt prata till en Flicka och få svar?

   Nej, för dem har inte samma språk. Dem talar inte samma sak. Tills dem lär att förstå varandra.


Nu är det kankse lite stort mellanrum på vissa ställen, men den är direktkopierad från word och jag orkar faktiskt inte fixa det nu. Men jag tror ni kan läsa den endå.


Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: